född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | halmstackar | trappa i tradgardsforeningen | fran malmen, | Stiftsbibliotekarie Segersteen i sitt hem | vattenvegetation | Related Artists:
RUISDAEL, Jacob Isaackszon vanDutch Baroque Era Painter, ca.1628-1682
Pradilla, FranciscoSpanish, 1848-1921
Spanish painter and museum official. He first studied in Saragossa with the stage designer Mariano Pescador (d 1886), and in 1866 moved to Madrid where he began to work with the stage designers and decorators Ferri and Busato. He entered the Escuela Superior de Pintura, Escultura y Grabado and also attended the Academia de Acuarelistas. In 1873 Pradilla and his fellow student Casto Plasencia (1846-90) won history painting scholarships to study at the newly founded Academia Espaola de Bellas Artes in Rome. In 1874 he sent from Rome a copy of Raphael's Dispute over the Holy Sacrament, a work Pradilla completed in collaboration with Alejandro Ferrant (b 1844), another Spanish scholarship holder. During Pradilla's second and third years abroad he travelled through France, visiting the Paris Exposition Universelle of 1875, and Italy, where he was particularly impressed by Venice and the works of Veronese, Titian and Jacopo Tintoretto. Pradilla won a major prize in 1878 at the Exposicien Nacional de Bellas Artes in Madrid; as a result of this success he received the commission for another large picture on a historical theme, the Surrender of Granada (1882; in situ) for the Palacio del Senado (now Pal. de las Cortes) in Madrid. This work shows Pradilla's concern to paint from life in his treatment of the landscape of Granada. He produced other paintings on related subjects, including Mad Queen Joanna Imprisoned at Tordesillas (priv. col., see Pardo Canalis, pl. xviii) and the Sigh of the Moor (Madrid, Rodriguez Bauze priv. col., Pardo Canalis, pl. xvii). Pradilla also painted lively scenes of local life and colour. The years of his stay in Rome, where he was director of the Academia Espa?ola between 1881 and 1883,
MOLA, Pier FrancescoItalian Baroque Era Painter, 1612-1666
Painter and draughtsman, son of (1) Giovanni Battista Mola. His most characteristic works are small, intensely romantic scenes from mythology, the Bible, and from works by the poet Torquato Tasso, set in landscapes inspired by Venetian art. Yet he also received important public commissions for frescoes and altarpieces, and in his mature work he achieved an impressive synthesis of 17th-century Roman gran maniera painting with the stronger chiaroscuro and richer palette of the 16th-century Venetian style. He was a prolific and versatile draughtsman, who drew for pleasure as well as in preparation for commissions; he was also a witty caricaturist, who mocked himself and his friends as much as more typical targets